tisdag 25 augusti 2009

Första dagen

Är lite stressad så jag kom inte på någon mer kreativ rubrik. Hade 1,5 timme ledigt nu och hade tänkt blogga, men nu ser jag att bussen till middagen går om bara en halvtimme. Om jag orkar kanske jag skriver en liten längre sammanfattning ikväll och lite tankar som kommit fram.

Dagen idag började med traditionella öppningstal där arrangörerna tackade varandra och pratade om ganska lite, ganska länge. Sen delades vi in de olika pooler som vi valt. Martina hade valt pool 3 till oss som hette Governance and communication. Där pratade en kvinna från Tjeckien om implanterandet av ett eu-direktiv som faktiskt var ganska intressant. Handlade om hur man i Tjeckien hade arbetat för att få renare vatten i floderna genom att bland annat bygga om landskapet så att vattnet inte rann lika rakt. Allting var inte glasklart för mig, men det var ändå lite intressant att höra om alla européers problem med vatten.

I Norrbotten har vi det faktiskt otroligt bra ställt har jag börjat förstå. Vi har rent vatten i överflöd, men tack vare en landhöjning på 1 cm per år så riskerar vi inte heller särskilt mycket översvämningar. Även om Norrbotten hade otur med klimatet under senaste istiden så ska man nog vara ganska tacksamma nu. För även om vi kommer få ett instabilare klimat så får vi nog räkna med att vårat största problem kommer bli alla klimatinvandrare som vi kommer behöva ta hand om...

Den andra presentationen som vi fick ta del av idag var lite mindre lyckad. Det var en regionspolitiker från Valencia som mest gjorde reklam för sin egen region på knackig engelska och med en hafsig och obegriplig powerpoint. Vi fick dock höra att de i pool 2 hade haft det aningen värre. I nästan en timme hade de lyssnat på en spanjor som inte kunde ett dugg engelska. Trots detta försökte han hålla sin presentationen på engelska genom att läsa pappret innantill. Lite väl tydligt att han inte kunde engelska blev det tydligen när publiken ställde en fråga och en spanjor fick agera tolk...

Efter detta var det team-building, men det skriver jag om senare så jag inte missar middagen nu!

/Truls

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar